Svar: Vil pludselig ikke have skemad

16. marts 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Axels mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre med søvnen hos jer :) Og dejligt, at du har kunne bruge mine tidligere svar, jeg vil naturligvis også meget gerne hjælpe og give lidt tanker med på vejen omkring manglende lyst til skemad...

Og ja - jeg tænker, at jeres dreng får for meget mælk, og ja, jeg tænker også, at dine amninger sandsynligvis ikke har mættet ham så meget, som modermælkserstatningen gør, hvorfor hans indtag af mælk er større nu - og appetitten derfor nedsat.

Du har naturligvis ret i, at han har brug for sin mælk/væske og han er en fysisk stor dreng :) Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og mælk, før han skal sove. På den måde går der ofte 1-2 timer imellem, at han tilbydes netop skemad og mælk, og det giver bedst mulig plads i maven til begge dele.

Derudover skal du udnytte, at han har lyst til at sidde med agurk og lignende i hånden. Det er vigtigt at anerkende hans lyst til at smage, gumle og gnaske. Det stimulerer ham mundmotorisk, så han gradvist bliver bedre til at spise og tygge, og samtidig vil det være rigtig godt at starte hvert måltid med lidt i hånden og så følge efter med skemaden. Det vil være med til at gøre ham opmærksom på og parat til, at det nu er spisetid.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 6.30-07: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.

Formiddag 8.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og et par skefulde frugtmos og vand af kop.

Lille flaske (100 ml) og puttes til formiddagslur ca. kl 09.

Frokost 10.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i ...

Annonce

... hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og der begyndes nu med kød/fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 11.30-12...

Eftermiddag 14: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Lille flaske og puttes til dagens 3. lur omkring kl 16 som nu...

Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, og det er fint, hvis udgangspunktet er jeres mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten omkring kl. 19 som nu. Det kan være en god idé, at du giver ham ½ portion mælk, skifter ham, så han vågner lidt op til dåd og giver ham sidste ½ portion mælk - på den måde kan du måske undgå at han vågner op og skal have mælk igen kl 20...

Sen aften 23: Drømmeflaske - denne kan gives mere eller mindre i søvne og herefter skal han nu lære at sove igennem 5-6 timer indtil næste morgen, hvor du så kan amme ham. Du kan også vælge at tage ham op sen aften og amme ham her og så putte ham tilbage i seng igen...

Som du kan se, så er mit forslag til dagsrytme lavet ud fra den nuværende rytme I har. Det er som udgangspunkt en fin rytme og det fungerer rigtig godt for jer alle tre - eneste forskel er, at han har bytte rundt på nogle af måltiderne og flaskerne og har indført et drømmemåltid sen aften, så jeres dreng nu vænnes til at sove uden mælk om natten.

Ved at følge ovenstående plan, så er der bedre plads i maven til både skemad og mælk hele dagen igennem, samtidig skal du som sagt anerkende hans lyst til at smage og putte i munden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor