Svar: Vil pludselig ikke have skemad
16. marts 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Axels mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre med søvnen hos jer :) Og dejligt, at du har kunne bruge mine tidligere svar, jeg vil naturligvis også meget gerne hjælpe og give lidt tanker med på vejen omkring manglende lyst til skemad...
Og ja - jeg tænker, at jeres dreng får for meget mælk, og ja, jeg tænker også, at dine amninger sandsynligvis ikke har mættet ham så meget, som modermælkserstatningen gør, hvorfor hans indtag af mælk er større nu - og appetitten derfor nedsat.
Du har naturligvis ret i, at han har brug for sin mælk/væske og han er en fysisk stor dreng :) Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og mælk, før han skal sove. På den måde går der ofte 1-2 timer imellem, at han tilbydes netop skemad og mælk, og det giver bedst mulig plads i maven til begge dele.
Derudover skal du udnytte, at han har lyst til at sidde med agurk og lignende i hånden. Det er vigtigt at anerkende hans lyst til at smage, gumle og gnaske. Det stimulerer ham mundmotorisk, så han gradvist bliver bedre til at spise og tygge, og samtidig vil det være rigtig godt at starte hvert måltid med lidt i hånden og så følge efter med skemaden. Det vil være med til at gøre ham opmærksom på og parat til, at det nu er spisetid.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 6.30-07: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.
Formiddag 8.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og et par skefulde frugtmos og vand af kop.
Lille flaske (100 ml) og puttes til formiddagslur ca. kl 09.
Frokost 10.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og der begyndes nu med kød/fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 11.30-12...
Eftermiddag 14: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Lille flaske og puttes til dagens 3. lur omkring kl 16 som nu...
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, og det er fint, hvis udgangspunktet er jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten omkring kl. 19 som nu. Det kan være en god idé, at du giver ham ½ portion mælk, skifter ham, så han vågner lidt op til dåd og giver ham sidste ½ portion mælk - på den måde kan du måske undgå at han vågner op og skal have mælk igen kl 20...
Sen aften 23: Drømmeflaske - denne kan gives mere eller mindre i søvne og herefter skal han nu lære at sove igennem 5-6 timer indtil næste morgen, hvor du så kan amme ham. Du kan også vælge at tage ham op sen aften og amme ham her og så putte ham tilbage i seng igen...
Som du kan se, så er mit forslag til dagsrytme lavet ud fra den nuværende rytme I har. Det er som udgangspunkt en fin rytme og det fungerer rigtig godt for jer alle tre - eneste forskel er, at han har bytte rundt på nogle af måltiderne og flaskerne og har indført et drømmemåltid sen aften, så jeres dreng nu vænnes til at sove uden mælk om natten.
Ved at følge ovenstående plan, så er der bedre plads i maven til både skemad og mælk hele dagen igennem, samtidig skal du som sagt anerkende hans lyst til at smage og putte i munden :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske